17 mai Pavlova kake



Deilig Pavlova kake 

 

Idag var det skikkelig grå vær og ingen ting å finne på ute

så jeg bestemte meg for å lage noe godt og med bær

og da kom jeg på "Pavlova" kaken.

Jeg har ikke smakt eller bakt den før,så tenkte det var på tide.

Den er super enkel å lage,og ble veldig populær i familien min,spesielt sønnen 

min på 2 år :)

Denne er også perfekt til å servere på 17 mai!!!

 

Kaken er oppkalt etter Anna Pavlova som var en kjent ballerina som ble født i St.Petersburg 12 februar 1881



Kaken er Australia og New Zealand sin nasjonal desserkake

og de kalte kaken etter henne for hun hadde ofte gjeste opptredner der

 

 

Oppskrift:

Marengsbunn
4 eggehviter
1/4 ts salt
250 g sukker
2 ts maisstivelse (maizena)
1 ts hvitvinseddik el bringebæreddik

Fyll
1 pk ferdig vaniljekrem
3 dl kremfløte
2 ss sukker
300 g ca. friske bær  



I stekeovn 160 oC, ca 1 time
Ha romtempererte eggehviter i en ren, tørr bolle av glass eller rustfritt stål.
Pisk dem sakte sammen med litt salt til de danner et mykt skum. Skru opp hastigheten til boblene i skummet er små og jevne. Når skummet danner stive topper, tilsett sukker, litt av gangen.
Pisk til blandingen er myk og blank og alt sukkeret er oppløst.
Ikke visp for lenge, da blir blandingen kornete.
Vend inn siktet maisenna og eddik med en skje. Legg bakepapir på et stekebrett, tegn en sirkel etter en kakeform, ca 22-24 cm. Ha blandingen i sirkelen, form det til en kake, ca. 2,5 cm høy.
Stek kaken ca.1 time til bunnen er sprø på yttersiden, og lyst kremfarget. Skru av ovnen og la kakebunnen stå i stekeovnen til den er avkjølt. Ta den ut, snu den forsiktig og legg den på et fat.
Fordel vaniljekrem utover bunnen, pisk fløte og sukker til en myk krem og ha over.


Jeg brukte bær som jordbær og blåbær og litt rips som pynt,men du velger akkurat det du selv har lyst på :) Og jeg lagde denne kaken 2 etasjer men du kan bare ha en hvis du ønsker det. Du kan bare lage marengsbunnene dagen før,får kaken skal helst spises med engang du har tatt på fyllet,får bunnen blir myk etter kontakt med kremfyllet. Jeg lot være å dra kremen helt utover kanten :)

 

 

 

 
 

ENJOY!!! 









2 kommentarer: