Cake pops

Denne gangen prøvde jeg meg på Cake Pops
Må si det var veldig gøy å lage disse :) Og ikke minst at de smakte veldig godt.
Jeg fant oppskriften og inspirasjon fra Passion4baking
Her er oppskriften:

sjokolade bunn:
  • 100 g. smør
  • 150 g sukker
  • 2 egg
  • 1 ts. vanilje extract
  • 2, 5 dl mel
  • 1 ts. bakepulver
  • 100 g sjokolade
  • 2 dl melk
Miks smør og sukker sammen til det blir fluffy.
Ta fram egg som har stått litt i romtemperatur…
Tilsett så et egg om gangen og miks videre.
Bland sammen mel og bakepulver i en skål…
Tilsett vanilje extract eller vanilje sukker i røra…


Tilsett melblandingen og melk,  og visp dette godt sammen.
Smelt sjokolade...og tilsett det i kakerøra
Hell røra i en kledd form, spiller ingen rolle om den er stor eller liten.
Inn i ovnen på 200 C i cirka 20 – 30 minutter.
La den bli litt avkjølt før du tilsetter sjokolade kremen.
Du kan blande kaken med ferdig krem, nutella eller nugatti,  eller lage denne enkle sjokolade kremen du ser her.


Sjokolade krem:
  • 100 g smør
  • 100 g sjokolade
  • 100 g melis
Smelt sjokoladen og hell det i en bolle sammen med smør og melis.
Miks det noen minutter.
Tilsett kaken som du har smuldret opp i småbiter
Tilsett kokos, dajmkuler,  eller noe annet du liker. Jeg valgte å tilsette 100 g kokos.
Lag små runde baller av kakerøra som du legger på en kledd bakeplate, eller bruk ferdige former.   Sett det hele i fryseren i 15 minutter.
Etter 15 minutter smelter du litt sjokolade i mikron
Dypp enden av en pinne  i den smeltede sjokoladen
Og dytt den så rett i sjokoladebollen. Gjør dette med alle sammen.
Sett det hele i fryseren eller kjøleskapet til de har stivnet  og holder fasongen.

Velg hvilke type av sjokolade du vil bruke, og smelt den i mikron…..
Dypp pinnen med sjokoladebollen i sjokolade hele 2 ganger
Her bruker jeg pynt fra  DrOetker….Søte rosa roser laget av marsipan.
Så er det bare å nyte.
Beste måten å dyppe på er  først å duppe 1 gang,  vente noen sekunder og duppe en gang til.
La det dryppes av godt..
Sett dem i en form etter ditt eget valg.
Dypp den 2 ganger i  smeltet sjokolade
La det dryppes av
Rull den forsiktig i litt kakepynt,eller strø det over med en teskje
Det er vikig at sjokoladen nesten er tørr før du gjør dette. Hvis ikke blir det nemlig ikke fint, for pyntet kan renne av om sjokoladen er for “våt”.
Man kan pynte disse søte cakepops på alle slags måter,bare bruke fantasien ;)
Bildene ble tatt av min vennine Tone Andreassen :)
ENJOY:)

8 kommentarer:

  1. De var knall gode, selv etter at jeg slapp de i bakken og de var i varmen! Og like hele når jeg kom hjem, og er så lettet for det...!!

    SvarSlett
  2. Så bra :) Likte Isabell de da??

    SvarSlett
  3. Hun likte den hun først tok, men neste hadde litt mer kokos... Men hun synes de var finere enn mine ;)

    SvarSlett
  4. haha :) Det ble for mye kokos for henne ja :P

    SvarSlett
  5. Hei, disse vil jeg prøve:) men hvor mange cake pops blir det ut av denne oppskriften?

    SvarSlett
  6. Hei :) Jeg husker ikke hvor mange ca men det kommer ann på hvor store du lager kulene ;) Men du får en god del ut av oppskriften. Lykke til :)

    SvarSlett