Lune rabarbra og jordbær syltetøy med knust søt havrekjeks,krem og vaniljeis med knekk på toppen!


Sommerfrisk dessert!






Denne ideen fikk jeg av den orginale "Tilslørte bondepiker"

men ville lage min egen vri med bruk av rabarbra og jordbær syltetøy som jeg laget selv!

Denne er frisk og god og kan anbefales!



Først så lager du syltetøyet

500g renset rabarbra

En kurv med friske jordbær

4dl vann

1 dl sukker eller mer hvis du ønsker det

2 ts vaniljesukker

3ss potetmel blandet i vann


Rens rabarbraen først og kutt den i biter,gjør det samme med jorbærene,legg

det oppi en kjele. Fyll på vann og sukker. Dette skal kokes i ca 10 min. Følg med. Smak til med vaniljesukker. Hvis den blir tynn så bruk potetmel på slutten for å gjøre den fyldigere. Kjøl av.


Jeg brukte ett vinglass for desserten men det trenger ikke du :)

Du trenger :

Søt havrekjeks,krem,vaniljeis.

På toppen av desserten brukte jeg knekk. Smelt sukker og litt smør sammen.Følg med så det ikke brenner seg. Bruk en skje for å lage disse formene på ett bakepapir. Knus havrekjeksen i en pose med kjevle.

Legg først den knuste kjeksen i bunnen,så varmer du syltetøyet litt,legg det over,så krem,gjenta dette to ganger. Avslutt med en kule vaniljeis og knekk på toppen.



Enjoy!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar