"Verdens beste" Kvæfjord kake


Lagde denne veldig tradisjonelle kaken "Verdens beste" som en bekjent hadde lagd en gang,og da hadde jeg også lyst til å prøve den :) Vanligvis så har man i romsmak eller essens,men jeg syns ikke det er noe godt ,så jeg kuttet det ut.

Oppskriften er fra Passion 4 baking






150g smør 
125g sukker
150g mel
1 ts bakepulver
5 eggeplommer
5 ss melk


 Rør smør og sukker til det er lyst og luftig

 Så deler  du eggeplomme og eggehvite hver for seg.

 Bland hvetemel og bakepulver

 Tilsett hvetemel, bakepulver, eggeplommer og melk

 Dekk langpannen med bakepapir og fordel deigen i den

 Jeg vil ha litt høyde på min kake så jeg smurte ikke ut på hele bakeplaten


 Nå er det på tide å lage marengs


5 eggehviter
180g sukker
100g hakket mandler 


 Visp eggehviter og sukker stivt
 Fordel massen over deigen



 Så trenger du mandler, hakk dem grovt
 Og dryss på mandlene



 in i stekeovnen ved 175 grader i ca. 25 minutter

 Stek kaken og avkjøl den når den er ferdig

 som fyll bruker du en pose med vaniljekrem og pisket kremfløte
du kan dele den tver over og legge den ene bunnen oppned og den med mandler opp:)


Enjoy!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar