Frisk og god moussekake

Kjempe god moussekake med friskbær. Fant oppskriften på Passion4baking. Det så ut som den var enkel å lage,men det var den ikke. Men har man tålmodighet så gidder man :) Den er verdt det

Kokos&Mandel sjokoladebunn:
  • 150 gram melis
  • 100 g mandler
  • 100 g kokos
  • 100 g smeltet sjokolade
  • 4 eggehviter
Eggehvitene mikses i en mikser bolle.
Når det begynner å skumme, tilsettes melis litt om gangen.
Pisk til du får en blank og fin marengs.Tilsett malte mandler…,
kokos  
og tilslutt smeltet mørk sjokolade.

Sjokoladen smeltet jeg i 1 minutt i mikron før jeg tilsatter den i røra.
Bland det lett sammen.  
Hell det hele i en smurt 24 cm stor form,  og sett den inn i en forvarmet ovn på 160 C i 20 minutter.
La den avkjøles før du heller over sjokolademousse.
jeg Express sjokolademousse, som du finner oppskriften på Passion4baking.com


Jeg bruker cellofanplast rundt på innsiden av formen slik at jeg får en fin kant.

Så brukte jeg bringebær/pasjons fromasj,  som jeg syns gir en superfrisk smak sammen med sjokoladebunnen og mousse.
Her kommer oppskriften:
Bringebær/ pasjons fromasj:
  • 500 gr bringebær Ferske eller opptinte frossenbær.
  • 0,5 dl pasjons juice
  • 150 g  sukker
  • 2 pk bringebær gele ( kun 1 dl vann)
  • 6 stk pasjons frukt
  • 250 g philadeflia ost
  • 5 dl kremfløte
Jeg lager gele av 2 pk bringebær , men med kun 2 dl vann.
Setter det hele kaldt i minst 30 minutter.

Varm bringebær, sukker og pasjons juice i en kjele.
Hell det i den lunkne bringebær røra, tilsammen med den halv-stive gele`n.
Sil det rent for frø..
Tilsett philadelfia ost, og miks dette godt sammen.
I mellomtiden pisker jeg  kremfløten stiv,  og blander det i røra.
Sett det i fyseren i minst 30 minutter før du heller det i kakeformen.
 Nå har det blitt litt stivere,  og det er på tide å dekke over sjokolademousse med den rosa kremen.
Dekk det helt med kremen,  og sett kaken inn i kjøleskapet, i minst 4 timer.
Fjern kaken fra formen…
Jeg dekket toppen av kaken med ferske frukter, ferske bær,  og litt gelesukker for en ekstra glans på kaken.
Denne kaken er frisk,  og den smaker bare helt utrolig godt.

Enjoy :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar