Snickers kake






Denne deilige snickers kaken lagde jeg igår,og den ble veldig god og jeg ble veldig fornøyd med utseende også :) Oppskriften fant jeg hos " Good cupcakes Good" og hadde lyst til å prøve den!
Jeg blandet både melkesjokolade og mørk sjokolade sammen,så det ble mer enn konfekt smak. Du kan kutte ut mørk sjokolade hvis du ikke liker det. 



Dette trenger du: Jeg brukte en brownie panne får å få litt mer høyde på kaken,men i oppskriften står det 20x30 så du bestemmer det selv,og kle den ut med aliminium folie.


 Nederste sjokoladelaget:
200 gr Melkesjokolade
4 ss Kremet peanøttsmør (dette kan droppes)



 Nougaten:
60 gr usaltet smør
2,5 dl sukker
4 ss Vikingmelk
3,75 dl (ca. 1 glass) Marshmallows Fluff (fåes kjøpt i enkelte matbutikker som feks. Lerøy i Bergen)
(red. om du ikke finner Fluff i butikken din har jeg fått tips fra en leser om at smeltet marshmallows kan ha samme nytten.)
4 ss Kremet peanøttsmør (dette kan droppes)
1 ss Vaniljeessens


150-200 gr Peanøtter
 
 
 
 
Karamellen:
300 gr Smørbukk
4 ss Vikingmelk

Øverste sjokoladelaget:
200 gr Melkesjokolade
4 ss Kremet peanøttsmør (dette kan droppes)
 
 
 
Dette gjør du:
 
 Smelt melkesjokoladen og peanøttsmøret i en kjele på lav til middels varme. Pass på så det ikke blir for varmt. Da kan sjokoladen lett brenne seg og det er ikke godt. Eller koke vann med en bolle over,da slipper du å tenke på å brenne sjokoladen
 
 Hell sjokoladen i formen og fordel den godt. Sett den i kjøleskapet til sjokoladen er stivnet.
I mellomtiden skal du lage nougaten.
 
 I en ny kasserolle smelter du smøret først.
Så blander du dette med sukkeret og Vikingmelken.
 
 
 Kok dette på middels varme til alt sukkeret har løst seg opp og la det koke  i 5 minutter til. Husk å røre av og til.ellers så kan det brenne seg fort


Tilsett Marshmallow Fluff, peanøttsmør og vaniljeessensen.

Marshmellowfluff er utrolig klissete. Den eneste måten å få det ut av glasset er med en slikkepott fant jeg ut. The hard way.
 Rør godt til alt er blandet sammen. Ta kasserollen av varmen og rør peanøttene inn og hell alt sammen over den stivnede sjokoladen.
 
 
 Sette dette på nytt inn i kjøleskapet og la det stå til det er stivnet.

Så skal Smørbukk smeltes sammen med vikingmelken på lav varme til den er herlig flytende.
 
 
 Dette også i en ren kasserolle. Det blir mye kasseroller med denne oppskriften. Jeg vasket min mellom hvert lag for jeg orket ikke tanken på masse kasserollevasking etterpå.

Karamellen kan lages selv også om du har tid og ork. Her en oppskrift på karameller.

Du må passe på karamellen hele tiden så den ikke brenner seg. Jeg sto nok i 10-12 minutter å rørte til alt var smeltet.
 
 
 
 Hell karamellen over den stivnet nougaten. Sett dette tilbake i kjøleskapet mens du smelter sjokoladen og peanøttsmøret som utgjør det siste laget.
 
 
 Sett det kaldt en stund før du skjærer opp bitene med en skarp kniv.
 
 Jeg satte den i fryseren i 15 minutter for å være helt sikker på at den var stivnet. Jeg følte at det var lettere å kutte den opp da også.
 
 
Enjoy!!
 
 
 
 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar