Nigella`s Meksikanske churros



Nydelige churros :) Og spesielt godt å dyppe i sjokolade nam nam :)) Oppskriften er ifra boken til Nigella Lawson

Til churros
50g sukker
2ts kanel eller mer
125g hvetemel
1ts bakepulver
1ss olivenolje
2 1/2 dl nykokt vann
ca 5 dl maisolje eller en annen varme bestandig olje for fritering


Bland sukker og kanel sammen i ett stort ,lavt fat,som du skal riste de stekte kakene i senere.
Ha melet i en bolle og bland sammen med bakepulver før du rører inn olivenolje og kokende vann.
Rør sammen til det blir en fast deig,sett den til side i 10 min ca imens du varmer opp oljen.
Pass på å ikke ha for høy varme og finn en liten kjele.Temp skal være på 170grader ca

Når du tror oljen er klar så fyller du en opp en sprøyte pose med en stjernetyll,klem ut deigen og klipp
av ca 4-5 cm lange biter ned i oljen. Stek 3-4 om gangen. Sett på ovnen på 100grader og plasser ett bakepapir på rist,så de settes inn når de er ferdig stekt,slikt at de holder seg varme.
De skal bli gyllen brune,og når de er ferdig i ovnen så tar du dem ut og legger dem oppi bollen med sukker og kanel og rist dem rundt til det blir godt blandet :) La dem hvile 10 min. Så lager du sjokolade dippen imens.


100g mørk sjokolade
25g melkesjokolade
1ss lys sirup
1 1/2 dl kremfløte


Varm opp alt sammen på middels varme til alt er godt blandet,rør godt på slutten. Avkjøles litt og server det til churrosen :))





Enjoy!!

4 kommentarer:

  1. Nam nam :) Min kjære mann har bestilt sånne til neste helg. Hvordan er konsistensen inni de med denne oppskriften? Jeg har laget de et par ganger før og brukt Passion4baking sin oppskrift synes de ble litt deigete, litt som de ikke var stekt lenge nok :)

    SvarSlett
  2. Hei Julie :) Jeg syns konsistensen på denne oppskriften var veldig bra,ble ikke så deigete,har prøvd en annen oppskrift den var ikke noe god. Jeg steker dem gjerne 7min eller mer:)De ble crispy og fine ;)

    SvarSlett
  3. Supert, takk takk,da skal jeg prøve disse :) God Helg :)

    SvarSlett
  4. Bare hyggelig og lykke til ;) God helg !!

    SvarSlett