Sjokolade makroner med salt karamell

Kjempe gode makroner med deilig karamell fyll :)


Oppskrift:

kaker: 170 g melis
90 g siktet mandelmel( Jeg kjøpte ferdig lagd mandelmel i helsekost butikken)
2 ss kakao
90 g eggehvite (ca 3 stk)
2 ss sukker 


Salt karamell:

3/4 dl sukker
1/2 dl lys sirup 
1/2 dl eller mer fløte
75 g usaltet smør
ca 1 ts flaksalt




kaker: Vei opp melisen ,bland den med mandelmelet og kakao og sikt det.

Visp så eggehviten luftig i en ren og tørr rørebolle. Tilsett sukkeret og fortsett å vispe til du får en fast og blank marengs masse.

Vend mandelmelet og melisen inn i marengsen og bland det godt sammen.

Sprøyt ut runde pletter ,ikke større enn en femkroning på to stekebrett kledd med bakepapir.
La kakene hvile i 45 min før du setter dem inn i ovnen. Oppvarm ovnen på 125 grader.

Mine ble ikke hevet så mye pågrunn av mandelmelet som var glutenfri og jeg tror jeg ikke lot eggehviten stå ute lenge nok.


Sett så kakene inn i nederste rille i ovnen i ca 20 min. Overflaten skal være ganske lys,mens bunnen skal slippe lett fra bakepapiret. Mine ble litt for mørke.



Salt karamell: 

Bland sammen sukker,sirup i en tykkbunnet kjele. Rør godt sammen til sukkeret har smeltet.
Tilsett så smøret og tilsutt fløten. La blandingen koke opp og så små koke under omrøring til det blir gyldent brun.Det skal tykne til. Så settes den til avkjøling. 



Sprøyt salt karamell på bunnen av halvparten av kakene  og legg en annen kake lokk oppå :)




Enjoy!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar